zaterdag 26 april 2014

Wattson Solar Plus Automatic Load Controller

Sorry voor de titel, maar dat heeft te maken met het door Google gevonden kunnen worden door andere Wattson Solar Plus gebruikers.

Wat is Wattson? Een tijdje geleden heb ik al een bericht geschreven over Wattson (en Holmes). In het kort: het is een energiemeter, die op een draadloos display laat zien hoeveel je verbruikt, en/of hoeveel je vanuit de zonnepanelen opwekt.

Nu is het zo dat wij een aparte, beetje nare, energiemeter hebben gekregen van Iberdrola, onze Spaanse energieleverancier. Bij deze meter is het namelijk zo,dat wanneer je zelf méér energie opwekt dan je verbruikt, (dus terug levert aan het net) die energie tóch als verbruik geteld wordt!

Nu, om dat op een leuke (technische) manier op te lossen, ben ik aan het volgende project begonnen. I ga een slim systeem bouwen, dat wanneer er energie "over" is,  deze energie automatisch gaat gebruiken.

Het idee is, om 's winters die energie in een elektrisch kacheltje te stoppen, en 's zomers bijvoorbeeld in onze boiler.

De opzet gaat er ongeveer als volgt uit zien: Ik maak een kleine modificatie in het bestaande Wattson display waarmee ik een stukje eigen elektronica kan laten weten of er wel/niet energie "over" is.

Zodra er energie "over" is wordt deze status draadloos naar een nog te bouwen regelsysteem gezonden, wat vervolgens langzaam een elektronische dimmer steeds wat verder gaat opregelen. Hiermee gaan we dus zelf iets meer energie gebruiken.

Als we dan de grens passeren waarbij we weer meer gebruiken dan we opwekken, dat wordt dit ook weer naar het regelsysteem gezonden, wat dan langzaam de dimmer weer gaat terugregelen.

Hiermee volgen we het overschot op de voet, waarmee voorkomen zou moeten worden dat we energie gaan terugleveren.  De gedachte is, doordat we steeds dicht bij de nul-lijn blijven, dat het hooguit maar een paar Watt kan zijn wat we verbruiken of terugleveren.

De komende tijd zal ik de voortgang van dit project gaan melden op dit blog.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Ik weet niet om hoeveel Watt het gaat, maar een verwarmingselement in het zwembad?

Leo Kroonenburg zei

Ha Johan, met de huidige panelen gaat het om een maximum van ongeveer 600W gedurende de middaguren. Ik zal binnenkort wat grafiekjes plaatsen.

TakkieWeer2 zei

In Nederland o.a. kan je keurig salderen (zolang dat nog duurt hoor?), bij www.polderpv.nl kan je een hoop teruglezen en wellicht is jou verhaal een mooie aanvulling hoe de pv-wereld op dit moment draait? Zelf heb ik zo'n 5750kWh op dak liggen en ben heel benieuwd hoe je het geregeld hebt met de batterijen én de software?

Leo Kroonenburg zei

Ik heb een direct aan het net gekoppelde instalatie. Dus PV-panelen, die gekoppeld zijn aan een tweetal inverters. Die inverters zijn op hun beurt direct aan het lichtnet gekoppeld en leveren terug aan het net. Dus geen batterijen.

De Wattson gebruiken we hoofdzakelijk als zichtbaar "ding in de woonkamer" zodat we een idee hebben wat ons verbruik is.

Ik heb dus de informatie van het Display her-gebruikt in een Arduino setup om de regelbare dimmer te sturen die het overschot netjes gebruikt om onze boiler mee op te warmen.

TakkieWeer2 zei

Goed werk! Zelf zit ik nog even te wachten op een seintje van de Engelse fabrikant Efergy ,dat een dergelijk apparaat aan gaat bieden als bij de Wattson. Gaat het me te lang duren, dan koop ik de Wattson..

Een reactie posten