zondag 4 mei 2014

TomTom in de herkansing

Omdat ik zit te wachten op onderdelen die ik voor mijn Wattson project nodig heb, was er tijd voor een zijsprongetje.

Omdat ik denk dat ik verderop in het Wattson project ook "nog iets met tijd moet doen", kwam ik door wat snuffelen op het grote, boze Internet op het idee om de 'tijd' op een andere manier te verkrijgen.

Nog maar 10 jaar geleden was je helemaal hip als je een PDA had met TomTom erop. Je weet wel, zo'n klein computertje in een houder aan je dashboard, en een losse GPS-ontvanger op je dashboard.

Zowel Joke als ik hadden zo'n ding, die nu al weer jaren werkeloos in de la liggen, omdat het tegenwoordig allemaal op een smartphone aanwezig is.

Wat ik grappig vond, was te leren dat bij de GPS gegevens ook de tijd wordt meegezonden, en om die tijd-informatie te gebruiken de ontvanger niet eens een GPS-fix nodig heeft. Als er maar één satelliet 'gezien' wordt is het al genoeg.

Kortom, dat wilde ik ook wel eens proberen: Lang verhaal kort verteld: het werkt!

Wel heb ik flink moeten zoeken, omdat ik immers geen programmeur ben, maar nu weet hij hoe laat het, wat de datum is én hij past zich automatisch aan aan de zomertijd als het zover is.

Voor de Amerikanen onder ons:
HMS zijn de uren, minuten en seconden;
DMY zijn de dagen, maanden en jaren;
D 'Y/N' voor DST, Daylight Savings Time, laat zien of we in de zomertijd zitten, en als laatste:
F 'Y/N' voor Fix, laat zien of de ontvanger een Fix heeft of niet. (Hoewel dat laatste dus niet echt nodig is voor het hebben van de juiste tijd.)

Voor de liefhebbers, hier de code die ik gemaakt heb: Link naar Arduino-file

Geen opmerkingen:

Een reactie posten